Strach a dlhodobý stres: majte svoje srdce pod kontrolou

Vytvorené 6. apríla 2022
strach a dlhodobý stres

Počas dva roky trvajúcej pandémie sme v strachu nevedeli, čo nás čaká ďalší deň. Naša generácia dovtedy nič také nezažila. Neboli sme pripravení, nevedeli sme čo robiť. Popri obavách z ochorenia a jeho následkov sme pociťovali často až paralyzujúce existenčné obavy. Pandémia ustúpila do pozadia a za našimi hranicami vypukla vojna, ktorá sa nás bezprostredne týka.

Pocity strachu počas posledných dvoch rokov sa tak stali takmer dennou rutinou. Strach a s ním súvisiace psychické stavy, výrazne ovplyvňujú imunitu, celý organizmus a, samozrejme, aj krvný tlak.

Naša psychika vplýva na zdravotný stav

Možno viac, ako sme schopní pripustiť si. Aj to je jeden z dôvodov, prečo nám lekári takmer pri každom ochorení odporúčajú zmeniť životný štýl – viac sa hýbať, zdravšie sa stravovať a najmä eliminovať stres. Inak tomu nie je ani pri vysokom krvnom tlaku, alebo odborne povedané artériovej hypertenzii.

Zdroj: Canva.com

Vysoký krvný tlak môže zabíjať

Najmä dlhodobý stres, ktorý už možno nazvať chronickým, je jedným z faktorov, ktorý výrazne môže „pomôcť“ k zvýšeniu hodnôt krvného tlaku. Dochádza k nemu vtedy, keď je organizmus dlhodobo pod vplyvom nejakej záťaže, s ktorou si nevie poradiť. Jeho príznaky by nás mali varovať a vyzvať: „ Začni niečo robiť inak.“

K najčastejším príznakom chronického stresu patria plačlivosť, výbušnosť, chronická únava, strata zmyslu pre humor a tiež poruchy spánku. Pri týchto príznakoch je telo vystavené obrovskej záťaži, ktorú už človek nie je schopný zvládnuť sám a potrebuje pomoc lekára – špecialistu.

Okrem psychiky môže pri takejto záťaži prísť aj k nerovnováhe ostatných životne dôležitých orgánov. Vrátane toho najvzácnejšieho, bez ktorého sa nedá žiť. Srdca. To pri vysokom krvnom tlaku vytláča krv do užšieho priestoru, čím sa viac namáha. Tejto situácii sa musí prispôsobiť, a tak svalovina jeho ľavej komory postupne hrubne, čím sa zhoršuje aj okysličenie srdca. Viac sa vyčerpáva až môže dôjsť k jeho zlyhávaniu.

Zdroj: Canva.com

Vplyvom vysokého krvného tlaku trpia aj cievy. Poškodzuje sa ich vnútorná výstelka a môžu sa na nich usádzať tuky a vznikať krvné zrazeniny. Ak sa upchá cieva v mozgu, príde k mŕtvici. Ak sa upchá cieva zásobujúca srdce, vznikne infarkt myokardu.

Vysoký krvný tlak nebolí a preto ho podceňujeme

Vysoký krvný tlak sa neprejavuje formou akútnej bolesti a nepozorovane môže škodiť celé roky. Upozorniť naň nás môžu bolesti hlavy či hrudníka, pustenie krvi z nosa, tŕpnutie prstov alebo končatín, alebo môžete cítiť dušnosť. Tieto príznaky nie vždy musia znamenať vysoký krvný tlak.

Najideálnejší spôsob, ako mať krvný tlak pod kontrolou, je začať si ho merať v pohodlí domova, výsledky si zapisovať a konzultovať ich so svojím lekárom. „Jediný spôsob, ako sa dozvedieť, či trpíte hypertenziou, je dať si správne odmerať svoj krvný tlak. Aby sme mali svoj vysoký krvný tlak pod kontrolou, musíme byť najskôr správne diagnostikovaní,“ hovorí MUDr. Anna Vachulová, PhD., Kardiologická klinika LF UK a NÚSCH, a.s., prezidentka Slovenskej hypertenziologickej spoločnosti SHS SLS.

Hypertenzia ako jedna z najčastejších chronických chorôb je rizikovým faktorom pre mnohé ďalšie kardiovaskulárne ochorenia, napríklad pre srdcové zlyhávanie, mozgový infarkt, chronickú ischemickú chorobu srdca či infarkt myokardu. Postihuje 40 až 50 % dospelých osôb vo veku nad 18 rokov. Je preto potrebné liečiť ju včas, aby sa zabránilo vzniku mnohých vážnych komplikácií. I keď sa o krvnom tlaku veľa píše, ešte viac hovorí a stále priveľa ľudí zomiera na nedbalosť. Aj stres, ktorí niektorí vnímajú viac, iní menej, je dôvodom na zmenu v myslení. Čo tak pridať k rannej rutine nový návyk a tým je meranie krvného tlaku?

Prečo si merať tlak doma?

Existuje niekoľko dôvodov, prečo by sme si mali merať krvný tlak doma. Tým najdôležitejším je „mať svoje srdce stále pod kontrolou“.

Merať si tlak doma má svoje výhody aj z dôvodu syndrómu bieleho plášťa. Tento syndróm je charakterizovaný istým pocitom stresu, ktorý majú pacienti pri návšteve lekára a jeho dôsledkom je vyšší krvný tlak.

Presným opakom je tzv. maskovaná hypertenzia, pri ktorej majú ľudia vysoký krvný tlak mimo ambulancie. Počas merania tlaku lekárom v ambulancii sú hodnoty ich krvného tlaku normálne.

Všetko toto sú dôvody, prečo je dobré merať si tlak doma. Hodnoty si zapisujte a vďaka smartfónu a telemedicíne ich môžete zdieľať a prediskutovať s lekárom.

Ako si merať tlak doma?  

Tlak by ste si mali merať pravidelnepresným a klinicky overeným tlakomerom. Ideálne je merať si krvný tlak v rovnakom čase ráno a večer, spočiatku denne a neskôr 1 až 2-krát v týždni. V rámci prevencie sa odporúča merať krvný tlak 1 až 2-krát do roka, vždy po dobu 7 dní.

>> Presný postup, ako si správne merať tlak doma.

Ako si vybrať správny tlakomer na domáce sledovanie krvného tlaku

Pri zdravotníckych pomôckach platí ešte viac pravidlo siahnuť po osvedčenej značke. Tlakomer musí byť štandardizovaný, klinicky presný a pri jeho výbere sa zamerajte aj na jeho funkcie.

Tlakomer OMRON M6 Comfort s unikátnou Intelli manžetou (pre normálnu aj silnejšiu pažu) ponúka viac, ako len samotné meranie. Má extra veľký duálny displej, detekuje nepravidelné pulzy (riziko arytmie), upozorňuje na rannú hypertenziu. Funkcia AFib (automatické meranie 3x po sebe) detekuje riziko fibrilácie predsiení srdca. Tlakomer vás upozorní na nepravidelné pulzy, ktoré by mohli naznačovať atriálnu fibriláciu, ktorá je najčastejšou príčinou mozgovej mŕtvice.

Ak chcete výsledky svojho krvného tlaku zdieľať so svojim lekárom, vyberte si Tlakomer OMRON M7 Intelli IT, ktorý je navyše vybavený aj bezdrôtovým Bluetooth pripojením k telefónu, alebo tabletu. Namerané dáta môžete odoslať do OMRON Connect mobilnej aplikácie, kde je možné ich nielen uschovávať, sledovať grafy, históriu a priemery, ale aj zdieľať s ďalšími aplikáciami, pripojiť sa k domácim telemedicínskym systémom sledovania zdravia, či svojim lekárom. 

Pomôžte svojmu srdcu a zmiernite stres

Ide jar a s ňou nové začiatky. Jarná rovnodennosť prináša znovuzrodenie prírody, ktorá sa zobúdza po dlhom zimnom spánku. Slnko nám dáva energiu a ponúka veľa možností, ako tráviť čas vonku.

Vyberte sa na prechádzku. Najlepšie do lesa. Dýchajte čerstvý vzduch a problémy nechajte doma. Vyvetrajte si hlavu aj myšlienky. Zaveďte si rituál pravidelných prechádzok.

prechádzka starostlivosť o seba
Zdroj: Canva.com

Keď ste doma, nesledujte správy. „Nenasávajte“ do seba negatívne a deštruktívne myšlienky. Otvorte si radšej peknú knihu a preneste sa do inej doby. Prežívajte príbeh spolu s hlavným hrdinom.

V bežnom živote sa zaoberajte vecami, ktoré viete ovplyvniť. Venujte sa svojim koníčkom. Začnite maľovať, alebo len prenášať farby na plátno. Opatrenia sa uvoľnili, tak sa stretávajte s pozitívne naladenými ľuďmi. Nenechajte sa vtiahnuť do diskusií, ktoré nemôžu dopadnúť dobre. Venujte sa pozitívnym myšlienkam, buďte vďační za každý deň, za každý nádych, s ktorým sa ráno prebúdzate, za každý úsmev niekoho blízkeho, za objatie.

A hlavne, nestrácajte vieru. Všetko zlé sa raz skončí. Po noci vychádza slnko a keď budete v sebe pestovať strach, nemusíte ho vidieť. Ostatne, ak sa aj niečo stane, ako to ovplyvníte? Nie je lepšie žiť každý deň, akoby bol posledný?  

Obaľte svoje srdce láskou. A majte ho stále pod kontrolou. Zaveďte si preto rituál pravidelného merania krvného tlaku. Aby vaše srdce mohlo ďalej biť.